SÄHKÖLLÄ AJAMINEN
KAUPUNKIA VARTEN SUUNNITELTU
Täyssähköisellä Fiat 500:lla on jopa 320 kilometrin toimintasäde*, joten se kattaa kaupunkimatkasi – sekä muutaman pysäkin matkan varrella.
*Nämä luvut on saatu, kun akku oli ladattu täyteen. Uusi Fiat 500 on akkukäyttöinen sähköajoneuvo, jonka lataaminen vaatii verkkovirtaa. Esitetyt luvut ovat vertailukelpoisia. Vertaa sähköisiä toimintasäteitä vain muihin samoilla teknisillä menetelmillä testattuihin autoihin. Nämä luvut eivät välttämättä kuvasta todellisia ajotuloksia, jotka riippuvat useista tekijöistä, kuten akun käynnistyslatauksesta, asennetuista lisävarusteista (jälkirekisteröinti), sään vaihteluista, ajotyylistä ja ajoneuvon kuormituksesta.
SHERPA-TILA
"Sherpa-tila" on älykäs ajoasetus, joka säästää energiaa ja auttaa sinua pääsemään määränpäähän. Se optimoi sähköauton energiankulutusta esim. rajoittamalla mobiililaturia, ilmastointia sekä nopeutta ja kiihtyvyyttä.
PIKALATAUS
Fiat 500e sähköautoa voidaan ladata 85 kW:n pikalaturilla, mikä mahdollistaa koko päivän ajomatkan kahvitauolla: 50 km 5 minuutin latauksella. 80 % prosentin lataustasoon päästään 35 minuutissa. *Ilmoitetut luvut koskevat 42kWh akkuversiota.
YHDELLÄ POLKIMELLA
Fiat 500e sähköautolla pääset nauttimaan uudenlaisesta ajokokemuksesta. Voit käyttää oikeanpuoleista poljinta sekä kiihdyttämiseen että hidastamiseen. Aina kun kuljettaja nostaa oikean jalan polkimelta, auto hidastaa, muuntaa ja ottaa talteen liike-energiaa sähköenergian tuottamiseksi ja akun lataamiseksi. Samalla säästät myös jarrupaloja!
TOIMINTAMATKA
Sähköauton toimintamatka riippuu eri tekijöiden vaikutuksesta. Suurilla nopeuksilla toimintamatka pienenee. Nopeudella 120 km/h toimintamatka voi olla vain puolet verrattuna sen WLTP-arvoon. Tasaisella kiihdytyksellä ja jarrutuksen varovaisella käytöllä voidaan optimoida toimintamatkaa 15 - 20 %:lla. Lämmityksen käyttö voi vaikuttaa toimintamatkaan jopa 40 %. Hyvä neuvo on esilämmittää tai jäähdyttää auto ennen matkaa auton ollessa latauksessa.
LATAAMINEN JULKISESSA LATAUSPISTEESSÄ
Sähköauton lataaminen muualla kuin kotona eroa melko paljon siitä, millaista se on omalla latauslaitteella. Useimmissa tapauksissa julkisten latauslaitteiden käyttäminen on maksullista ja vaatii jonkinlaista tunnistautumista esimerkiksi lataussovelluksen tai RFID-tunnuksen avulla latauksen aloittamiseksi. Latauslaitetyyppejä on myös useampia. Julkisissa lataupisteissä on asiointilatureiksikin kutsuttuja Mode 3 -tyyppisiä hidaslatureita, joissa käytetään omaa Mode 3 -latauskaapelia. Lisäksi olemassa on pika- ja suurteholatureita (Mode 4), jotka mahdollistavat sähköautoille pidempien matkojen ajamisen.