Tarina unelmien ohjaamana
Oletko valmis aikamatkalle historiassamme? Vedä kohdistinta aikajanalla, valitse päivämäärä ja löydä ikonisimmat hetket Fiatin viimeisten 120 vuoden historiasta.
1899
Joukko torinolaisia liikemiehiä ja ammattilaisia yhdistävät voimansa toteuttaakseen yhteisen unelman: italialaisen autotehtaan, joka voisi tarjota "demokraattista liikkuvuutta". 11. heinäkuuta 1899 Torinossa, Fiat: Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italian Automobile Company Turin) perustettiin. Samana vuonna tuotanto alkoi virallisesti, kun ensimmäinen Fiat-merkkinen auto, Fiat 3½ hv, julkaistiin.
The Foundation
Fiat 3/2 HP
Fiat 3/2 HP
Fiat 3/2 HP
Fiat 3/2 HP
1903
Vuonna 1903 yrityksen tulos oli puolikäsiteollisesta tuotantolinjasta huolimatta riittävän hyvä nostamaan osakepääoman 800 000 liiraan, mikä oli aika merkittävä luku.
Toimitusjohtajaksi vuonna 1902 nimitetty Agnelli päätti yhdessä muun johdon kanssa listata torinolaisen tuotantoyhtiön pörssiin.
1910
Vuonna 1910 Fiat lisäsi tarjontaansa lanseeraamalla Fiat “Tipon”.
Standardoitujen komponenttien käyttö mahdollisti kustannusten ja tuotannon järkeistämisen, jolloin luotiin auto, joka oli sekä luotettava että kaikkien saatavilla.
Nämä ominaisuudet tekivät Fiat Tiposta niin menestyneen, että vuosien varrella autosta valmistettiin säännöllisesti päivitettyjä versioita, 1:stä 6:een, moottoritilavuuden mukaan.These features made the Fiat Tipo so successful that, over the years, updated versions of the car were regularly produced, from 1 to 6, in order of their engine capacity.
1911
Fiatin 8 ja 12 hv osallistuvat ensimmäiseen urheilukilpailuunsa. Yhtiö ymmärsi jo varhain, kuinka tärkeää on käyttää moottoriurheilua uusien teknologioiden vertailukohtana, ennen kuin se otettiin käyttöön tuotantolinjalla. Vuonna 1911 Fiat S61 voitti Grand Prix of America -kilpailun, kun taas vuonna 1924 luotiin nopea Fiat SB4 Eldridge.
8 HP
12 HP Corsa
8 and 12 HP
Ernest Eldridge
Felice Nazzaro
Len Gibbs
Mefistofele
Mefistofele
S61 at the Grand Prix
S76 record
Teddy Tetzlaff
Felice Nazzaro
1912
Fiat “Zero”, joka tunnetaan myös nimellä Fiat 12/15 HP, oli utilitaristisen Fiat-autovalikoiman edelläkävijä.
Nuoren Pininfarinan avulla suunnitellun katseenvangitsijakorin alla autossa oli hyvin yksinkertainen, vankka ja luotettava mekaaninen rakenne, ja sitä tarjottiin Torpedo-versiossa vain 8 000 liiralla, mikä on todellinen mukavuusennätys. ajat.
Laatu, tyyli ja saavutettavuus ovat syyt sen menestykseen, minkä ansiosta Fiat tuotti yli 2 000 esimerkkiä pelkästään vuosina 1912-1915.
Fiat Tipo
Fiat Tipo
Zero
Zero
Zero
1916
Lingoton tehtaan rakentaminen aloitettiin. Giacomo Mattè Truccon suunnittelema se ilmensi Italian kunnianhimoista innovaatio- ja teollistumishalua ja oli tuolloin yksi tärkeimmistä eurooppalaisen teollisuusarkkitehtuurin esimerkkejä. Tehdas vihittiin käyttöön 22. toukokuuta 1923 Italian kuninkaan Viktor Emmanuel III:n läsnä ollessa.
500 Topolino
Lingotto
Pope Pio XI
Agnelli
Edoardo Agnelli
Felice Nazzaro
Giacomo Mattè Trucco
1932
Huhtikuussa pidetyssä Milanon autonäyttelyssä ensimmäistä kertaa esillä oleva Fiat 508 Balilla, aikansa vallankumouksellinen ajoneuvo, oli välitön menestys. Ensimmäinen Balilla oli nelipaikkainen sedan, jonka runko oli puusta ja raudasta ja joka pystyi kulkemaan jopa 80 km/h ja maksoi vain 10 800 liiraa. Se oli yksi Italian suosituimmista autoista, jota ihmiset ja lehdistö rakastivat yhtä lailla.
508 BALILLA SPORT
508 BALILLA SPORT
508 BALILLA 3-SPEED
1936
Vuonna 1936 syntyi Fiat 500 A Topolino (kirjaimellisesti "pieni hiiri" ja italialainen nimi Disneyn Mikki Hiirelle). Se oli tuolloin maailman pienin massatuotantoauto. Talousautojen alan esi-isänä pidetty se tuotettiin vastaamaan talouskriisiin, joka iski Italiaan heti toisen maailmansodan alkamisen jälkeen. Se sai sopivan nimen "Topolino" sen pienen koon ja muodon vuoksi.
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
Fiat 500 A Topolino
1939
Mirafiori ei ole vain Fiatin teollinen pääkonttori Torinossa, vaan se on myös Euroopan vanhin vielä tuotannossa oleva tehdas. Se avattiin 15. toukokuuta 1939 lisätäkseen pienempitehoisten moottorimallien tuotantoa, jotka voisivat tarjota liikkuvuutta kaikille edulliseen hintaan. Toisen maailmansodan päätyttyä tehtaan autotuotanto vahvistui todella, kun 500 A:n toinen sarja lanseerattiin ja Fiat 1100 -tuotantolinjat siirrettiin.
500 Topolino
The construction
500 Topolino
Mirafiori
Opening
Mirafiori
1947
Fiat 1100 S oli harvinainen jalokivi, sillä sitä valmistettiin vain muutama sata yksikköä. Tähän urheilulliseen sedanin hienostuneella mekaanisella toiminnalla tehdyt investoinnit eivät maksaneet hitaasti. Vuoden 1947 1000 Migliassa neljä 1000 S "Berlinetta's" sijoittui kaikki kymmenen ensimmäisen sijalle, järjestyksessä; viides, kuudes, seitsemäs ja yhdeksäs sija. Kilpailumenestykset eivät kuitenkaan olleet ainoa asia, joka jätti jälkensä, vaan erehtymätön kuonolinja teki autosta kuuluisan kaikkialla maailmassa.
Pininfarina
1100S
1100S
1100S
1948
Vuonna 1948 yritys esitteli 500 B "Giardiniera", joka on yksi ensimmäisistä suuressa mittakaavassa rakennetuista farmarivaunuista. Siinä oli ainutlaatuisia ja ylellisiä saarista ja masoniitista valmistettuja sivuliuskoja. Termi "Giardiniera" sai inspiraationsa niiden kärryjen nimestä, joita puutarhurit käyttivät tavaroitaan kuljettaessaan. Vaikka se oli ollut tuotannossa vasta hieman yli vuoden, sitä oli valmistettu jo yli 21 000 mallia.
Giardiniera
Giardiniera
1951
Puhtaasti maataloudessa käytetty Fiat Campagnola oli laajamittainen tuotantolinja, joka alkoi vuonna 1951. Se oli varustettu teräsrungolla pitkittäis- ja poikittaisosilla. Se oli aikansa innovatiivinen auto ja kirjoitti yhden tärkeimmistä sivuista. sodanjälkeisessä autohistoriassa Afrikan ylittäminen etelästä pohjoiseen 11 päivässä ja 4 tunnissa.
CAMPAGNOLA "ALGER - LE CAP" RAID
CAMPAGNOLA "ALGER - LE CAP"
1952
Vuonna 1952 uuden Fiat 8V:n imago elvytettiin urheilullisemmalla vetovoimalla. Itsenäisellä jousituksella ja lasikuitukorilla varustetussa autossa oli täysin italialainen sielu. Fiat 8V:ssä oli ainutlaatuinen ja tyylikäs muotoilu, ja se luotiin ikonisten hahmojen, kuten Ghian, Bertonen, Zagaton, Vignalen ja Farinan, teknisellä panoksella. Auto antoi myös Amerikalle nyökkäyksen kahdeksansylinterisen V-muotoisen arkkitehtuurinsa ansiosta.
Fiat 8V
Fiat 8V
Fiat 8V
Fiat 8V
1953
Uusi auto on syntynyt. Vuonna 1953 markkinoille tulleille 1100/103 Type A- ja Type B -malleille oli tunnusomaista moderni 4-ovinen rakenne, kolmilaatikkoinen rakenne ja kantava runko. Samana vuonna Fiat 1100 E suoritti ensimmäisen yhden kuljettajan maailmankiertueensa.
Fiat 1100/103
Fiat 1100/103
1955
Amerikkalaistyylinen 2-ovinen, 2-paikkainen Spider, joka on myös luotu vastaamaan yksityisten kilpailuun osallistujien tarpeisiin, Fiat 1100 TV Trasformabile lanseerattiin vuonna 1955, jotta se olisi erinomainen suorituskyky, nopeus ja tarkkuus tervehtimään ohjaajia. Kaikki 571 valmistettua yksikköä varustettiin tehostetulla moottorilla ja itsenäisellä jousituksella etuosassa stabilointitankolla.
Fiat 1100 TV Trasformabile
Fiat 1100 TV Trasformabile
Fiat 1100 TV Trasformabile
Fiat 1100 TV Trasformabile
1956
Fiat 600 Multipla on syntynyt, ja se on ensimmäinen MPV koskaan valmistettu. Kevyt, nopea auto erittäin hienostuneilla linjoilla, siitä tuli nopeasti suuri menestys. Tämä yksinkertainen perheauto teki toiminnallisuudesta vahvuutensa, sillä se mahdollistaa 4–6 henkilön kuljettamisen tai muuntamisen kaksipaikkaiseksi taksiversioksi.
Fiat 600 Multipla
Fiat 600 Multipla
600 MULTIPLA TAXI
600 MULTIPLA TAXI
1957
Uusi 500 oli evoluutio vallankumouksellisesta 500 Topolinosta, joka on suunniteltu vastaamaan tarpeeseen hankkia auto, joka on sekä taloudellinen että käytännöllinen. Uusi 500 oli auto, joka otti vastaan teknologisen haasteen pienentää jokaisen komponentin kokoa säilyttäen silti nuoren, ajattoman ja ikonisen hengen.
Fiat 500
500 – SPOT
500 – SPOT
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
Fiat 500
500 – MECHANICS
Fiat 500
Fiat 500
1966
Fiat 124 oli nyt saatavana myös perheversiona, ja Pininfarinan Sport Spider on julkaistu. Dino Spider teki myös debyyttinsä, mutta uutiset eivät pysähtyneet siihen: Fiat allekirjoittaisi sitten sopimuksen Neuvostoliiton kanssa Togliattigradin, pienen Volga-joen varrella olevan kaupungin rakentamisesta, joka muutetaan todelliseksi autonvalmistuskaupungiksi.
Fiat 124 Spider
Fiat 124 Dino Spider
Fiat 124 Dino Spider
Fiat 124 Dino Spider
Fiat 124 Dino Spider
Fiat 124 Familiare
Togliattigrad
1967
Tuotanto alkoi Rivallan tehtaalla, kun 850 Coupé ja 124 Spider julkaistiin. Fiat otti yhden tärkeimmistä askeleistaan tuotannon ja sovellettavien teknologioiden alalla Robogaten käyttöönoton myötä. Robogate on automatisoitu tuotantolaitos, jossa yhdistettiin erilaisia teknologioita, ja synnytti ikonisia malleja, kuten Ritmo, Uno ja Tipo.
Fiat 124 Spider
Fiat 850 Coupé
Fiat 850 Coupé
1968
Suurkaupunkien kaupunkiliikenteen ajoneuvoksi suunniteltu uusi Fiat 850 City Taxi vuodelta 1968 suunniteltiin muodolliseen ja toimivaan ulkonäköön. Autossa oli tilava sisätila ja pienemmät ulkomitat helpon käsittelyn varmistamiseksi. Oman radiolähetin-vastaanottimen myötä auton tekniset varusteet olivat siihen aikaan todella merkittävät.
City Taxy
1971
850:n perillinen Fiat 127 edusti todellista vallankumousta autoteollisuudessa poikittaissuuntaisen etumoottorinsa, McPherson-jousituksen edessä ja toisiinsa yhdistettyjen takana. Enemmän tilaa, enemmän mukavuutta ja parannetun vakauden, jarrutuksen ja tienpitokyvyn ansiosta lisää turvallisuutta. Ikoninen auto kaikille 1970-luvulla asuneille.
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
Fiat 127
1972
Fiat 126:n tuotannon aloitus. Tämä malli oli Fiat Nuova 500:n evoluutio, mutta esitteli täysin uudelleen suunnitellun 4-paikkaisen rungon, 594 cc:n moottorin, joka paransi huomattavasti suorituskykyä, ja synkronisoidun vaihteiston käyttöönoton.
Fiat 126
Fiat 126
1978
Futuristisesta muotoilustaan helposti tunnistettava Fiat Ritmo, joka tunnettiin Isossa-Britanniassa Stradana, oli yksi menestyneimmistä Fiat-malleista, joita on koskaan valmistettu. Saatavana sekä 3- että 5-ovisena perhekokoisena viistoperänä, sen kulmikkaat linjat varmistavat, että Ritmo oli erottuva nähtävyys Euroopan teillä.
Fiat Ritmo
Fiat Ritmo
1980
Ikoninen Panda julkaistaan kahdessa versiossa: 30, jossa on 126-moottorin kehitys, ja 45, jossa on 127-moottori. Fiat Panda 30:stä tuli pian yksi Italian rakastetuimmista kaupunkiautoista, joka tunnetaan ennen kaikkea kestävyydestään ja toimivuudestaan.
Fiat Panda
Fiat Panda
Fiat Panda
1983
Punton edeltäjä Fiat Uno esiteltiin Cape Canaveralissa. Vallankumous pienten autojen maailmassa, se oli valtava ja välitön menestys, voitti Vuoden Auton tittelin vuonna 1984, ja se ilmensi ikuisesti ajatusta suositusta autosta, joka sopii kaikille.
FIAT UNO 55 S - SET
FIAT UNO TURBO I.E.
FIAT UNO D BASE
FIAT UNO TURBO I.E.
FIAT UNO 3 E 5 PORTE
1988
Syntyi 5-paikkainen, kaksilaatikkoinen Fiat Tipo, joka on tehty ottamaan kaiken irti sisätilastaan. Innovatiivisen projektin tulos, Tipo kehitettiin korkean suorituskyvyn, mukavuuden ja turvallisuuden saavuttamiseksi, ja se ilmensi täysin innovaation konseptia kypsällä ilmeellä.
Tipo
Tipo
Tipo
Tipo
1990
Panda Elettra, Pandan päästötön versio, teki debyyttinsä. 750 Firen perusteella se pystyi kulkemaan jopa 100 km ja maksiminopeus 70 km tunnissa. Elettra oli varustettu pienellä polttimella, joka saattoi käynnistää lämmityksen, mikä säästää akun käyttöikää, kun taas vaihteisto luotti nelinopeuksiseen vaihteistoon.
PANDA ELETTRA
1993
Uusi Fiat Punto ja Punto Cabrio syntyvät. Vuonna 1993 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Fiat Punto oli huippuluokan hyötyajoneuvo ja myös yksi Fiatin suurimmista menestyksistä. Punto Cabrio, avoautoversio tästä suuresta italialaisesta klassikosta, erottui myös 60 hv tai 88 hv:n bensiinimoottoristaan.
Fiat Punto
Fiat Punto
Fiat Punto
Fiat Punto
1994
Tänä vuonna syntyi 1,8-moottorinen Fiat Barchetta, jonka on suunnitellut Andreas Zapatinas, joka sai ainutlaatuisen idean konepellistä alkavasta ja matkustamoon tunkeutuvasta linjasta. Auto oli huomattava menestys, esitellen itsensä taloudellisena mutta luotettavana Spiderina.
ISTUIMET
Kojelauta
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
SISUSTEET
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta
2007
Uusi Fiat 500 julkistetaan. Tämä nelipyöräinen kuvake on palannut tielle täysin uudessa versiossa. Sen kompakteihin mittoihin lisätty uusi mukavuustaso, uuden 500:n oli tarkoitus jättää jälkensä.
Fiat 500
Fiat 500 reveal event
Fiat 500 reveal event
Fiat 500 reveal event
Fiat 500 reveal event
Fiat 500 reveal event
Fiat 500 reveal event
Fiat 500
2012
Fiat 500L esitellään ensimmäistä kertaa. Tyylilliseltä kannalta se muistutti kahta erillistä mutta tunnistettavaa suunnittelufilosofiaa, jotka esitettiin fuusiona vuoden 1957 Fiat 500:n ja vuoden 1956 Fiat Multiplan välillä. Myös tilava matkustamo sai lisää monipuolisuutta liukuvan istuimen ansiosta.
Fiat 500L
Fiat 500L
500L – SPOT
Fiat 500L
500L – SPOT
Fiat 500L
Fiat 500L Driving
Fiat 500L Making
2014
Fiat 500X esitellään kaupunkimaastoautona, jolla on vahva yhteys tyyliin. Samana vuonna kaksi autokonsernia Fiat ja Chrysler yhdistyvät, ja syntyi FCA: Fiat Chrysler Automobiles.
Fiat 500X reveal event
Fiat 500X reveal event
Fiat 500X reveal event
500X e Dynamo
Fiat 500X
Fiat 500X Motorshow
Fiat 500X Motorshow 2
Fiat 500X Reveal
2019
Fiat juhlii ensimmäistä 120 vuottaan erikoisautosarjalla: New 500 Family 120.. Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä esitelty sarja on valmis juhliin kaksivärisellä Tuxedo-viimeistelyllään ja ainutlaatuisella yhteistyöllä Apple Musicin kanssa.